2.1XX
CLASSIC OFFSHORE - TÄVLING Där dessa regler ej är tillämpbara
används SVERA:s Offshoreregler (stora regelboken).
Uppvisningsorganisation 2.01 Alla
uppvisningar står under överinseende av den arrangerande SVERA-anslutna
klubben med hjälp och stöd av annan förening. Dessa utser en ansvarig
ledare (A3) för uppvisningen samt en ansvarig säkerhetsbesiktningsman
(B3). Säkerhetsbestämmelser
3.01 Förare och alla besättningsmän skall ha en Classic
Offshore licens där såväl ansvar- som olycksfallsförsäkring
ingår. Engångslicens kan lösas. 500 kr kostar en Classic
Offsshore licens medan en engångslicens kostar 350 kr (kan lösas på
tävlingsplatsen). 3.02
Ordinarie CE-märkt flytväst, med grenband och krage, godkänns efter
ordinarie säkerhetsbesiktning vid uppvisningstillfälle, för båtar
i farter upp till 50 knop. Båtar kapabla för farter över
50 knop, ska besättningen ha racerflytväst av modern typ. 3.03
Hjälm E eller S märkt, eller med modernare CE-märkning. Endast
orange eller klarröda hjälmar godkänns. 3.04
Skyddskläder. Ska vara heltäckande och av kraftigt material Tekniskt
reglemente
5.01 Båtmodellen ska vara minst 20 år gammal. Nytillverkade
båtar tillåts om modellen är av "äldre" typ. 5.02
Motor Classic. Får gärna vara minst 20 år gammal, men ska vara
motsvarande hk effekt som vid tidigare tävlingsbruk. Inbordarmotorer ska
vara av 2-ventilstyp och utan turbo. (ny motor går alltså bra
att använda. Det viktigaste är att båttypen är minst 20 år
gammal). 5.03
Båt ska vara kraftigt byggd, ha en lämplig motorstyrka och får
inte vara övermotoriserad. Besiktningsman (se pkt 6.04) har en enväldig
roll i att besluta om ekipage godkänns för start. 5.04
Besiktning. Före start ska alla båtar genomgå en säkerhetsbesiktning.
5.05 Säkerhetsutrustning:
Paddel, Säkerhetskontakt för varje besättningsman, Bogserkrok,
Brandsläckare, Hink, Orange brytflagg, bogsertamp av tillräcklig
styrka minst dubbla båtens längd.
5.06
Flytkraft. Rekommenderas. 5.07
Gasreglage. Ska vara försett med automatisk retur. Undantag kan beviljas
av besiktningsman då denne anser det vara motiverat p.g.a. båttyp
eller hastighet.
Tävlingar
6.01
Båt ska ha mätbrev samt tävlingsnummer, helst med klassbeteckning.
Detta mätbrev innebär endast att båten, baserat på
uppgifter från ägaren, uppfyller kriterierna för att
delta i Classic Offshore samt erhållit tävlingsnummer och
klassbeteckning (fråga Olof Renström om detta).
6.02 Evenemangskalender
för 2007 publiceras på http://www.marinauppdrag.se/classic_offshore/index.html
Information kan också erhållas från Olof Renström
samt Staffan Westerling
6.03
Två tävlingsmoment med separat prisbedömning ingår:
- Mest tidstypiska båt. Det mest tidstypiska ekipaget (båt
och motor)utses i omröstning vid tävlingsbesiktningen. Det som bedöms
är alltså vilken båt (med motor) som är mest tidstypisk,
inte vilken som är finast eller fränast. Varje deltagande båt
får två röster (en för förare och en för navigatör).
Man får ej rösta på sin egen båt. - Idealfart.
Vid tävlingsbesiktningen väljer man fritt en idealfart (genomsnittshastighet)
för sin båt. Den som kommer närmast sin uppgivna idealfart när
mållinjen passeras vinner. Det blir en resultatlista för varje
tävlingsmoment enligt ovan. 6.04
Förfrågningar och anmälningar ska gå till - Olof Renström
08-53 25 24 22, 070-420 58 58, olof.renstrm@telia.com
Tekniska förfrågningar kan ske till - Lennart Holmén:
08-570 227 68, 070-753 13 23, e-post: holmenmotor@swipnet.se |